Waarom zijn horloges zo duur

Waarom zijn horloges zo duur

Er zijn exclusieve horloges die enorm veel waard zijn, buiten de emotionele of sociale waarde. Neem duikershorloges. Deze zijn bestand tegen krankzinnige dieptes, soms dieper dan een mens ooit zal gaan. Sommige – vaak heren horloges– zijn ontworpen om nauwkeurig te blijven in omgevingen met hoge stralingsfrequenties. En sommige zelf met hoge magnetische velden.

Ik zeg niet dat dit per se een voorbeeld is van waar voor je geld. Maar sommige van de high-end exemplaren zijn gemaakt met zeer, zeer veeleisende bewegingen

Maar waarom zijn horloges zo duur?

Hoge kosten

De eerste reden waarom horloges zo duur zijn, is dat de materialen alleen al van de hoogste kwaliteit zijn. En dus op zich al kostbaar. Bedrijven gebruiken bijvoorbeeld goud en platina in hun ontwerpen. Dit gebeurt veel bij horloges van Rolex De prijzen van materialen, zoals koper fluctueren. Daardoor kunnen de prijzen van een horloge verschillend zijn.

De tweede reden is dat het mechanisch uurwerk in het geval voor hogere klasse horloges met de hand worden gemaakt. Ik heb uurwerken gezien die uit honderden stukjes bestaan. Om dat helemaal in elkaar te zetten is natuurlijk tijdrovend. Maar deze horloges behoren tot de duurste en best gemaakte ter wereld.

Daarnaast behoren de Zwitserse arbeidskrachten tot de duurste ter wereld. De mensen die deze uurwerken in elkaar zetten zijn deskundige horlogemakers en als zodanig vragen zij een hoog loon. Simpelweg uit economische overwegingen. Bedrijven moeten meer vragen om arbeidskosten en materiaal te betalen. En dus winst te maken.

De waarde van een duur horloge

De zeldzaamheid van exclusieve horloges

De zeldzaamheid van een exclusief horloge alleen kan al een reden zijn van prijzen om door het dak te gaan. Sommige merken verdienen heel weinig, omdat hun uurwerken en andere details tijdrovend zijn. Merken als patek philippe en breguet maken ongeveer 40.000 horloges per jaar. Rolex komt eigenlijk vrij veel voor en berekent vrij redelijke prijzen voor zo’n merk. Ze maken er ongeveer 600.000 per jaar, dus hun prijzen zijn niet zo buitengewoon modieus. De bedrijven rekenen op basis van vraag en aanbod en dat staat gelijk aan hoge prijzen.

Marketing heeft grote invloed

marketingcampagnes leveren geld op, maar kosten ook veel geld. Veel horloges draaien dure televisie campagnes. Daarbij huren zij regelmatig extreem dure influencers/ celebrities in om hun merk te promoten. Ook is de competitie gewoon erg hoog. Er moet veel budget gebruikt worden om een plekje te veroveren in de zee van horloge advertenties.

Waargenomen waarde of perceived value

De laatste reden waarom horloges zo duur kunnen zijn, is dat je in gedachten moet houden dat iets waard is wat iemand bereid is ervoor te betalen. Bedrijven weten dat consumenten bereid zijn om enorme bedragen voor de luxe producten. Ze weten dat mensen deze horloges zullen kopen als een bron van trots of status.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *